In de gezondheidszorg werken mensen onder hoge druk met patiënten en werken mensen van verschillende disciplines samen. En waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers in de zorg te maken hebben met onderbezetting, tijdsdruk, fysieke en emotionele belasting, onregelmatig werk en contracten, moeilijke contacten met leidinggevenden en collega’s en een veelheid aan administratieve taken. Daarnaast is de zorgzwaarte en complexiteit van zorg van cliënten behoorlijk toegenomen.
Conflicten die ontstaan kunnen variëren van kleine irritaties tot heftige ruzies. In de zorg kunnen de emoties op de werkvloer hoog oplopen, niet in de laatste plaats vanwege de betrokkenheid en het grote verantwoordelijkheidsgevoel van zorgmedewerkers op alle posities. Conflicten kunnen ontstaan als de balans verstoord raakt. Balans tussen zorgzwaarte, de organisatie van de zorg en de voldoening die de zorgverlener ervaart.
Mediation draagt bij aan herstel van de onderlinge verhoudingen wanneer de emoties hoog zijn opgelopen en wanneer oplossingen nodig zijn, waarin wederzijdse belangen gediend zijn
Mediation is effectief bij conflicten tussen:
-
maatschappen van huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en andere paramedici
-
maatschappen binnen ziekenhuizen
-
teams binnen tandarts- en andere praktijken
-
werkgever en medewerker / teamleider en teamlid (arbeidsmediation)
-
zorginstellingen en hun ondernemingsraden of cliëntenraden
Veel zorg-professionals zijn hoog opgeleid. Zij hebben een beroep waarbij gevoelens een belangrijke rol spelen. Ze werken vanuit hun hart met en voor mensen. Hierdoor zijn ze veelal gericht op hun patiënten en gaan ze nogal eens voorbij aan hun eigen grenzen. Directies, specialisten in maatschappen en artsen in het algemeen hebben hiernaast ook nog eens andere belangen: namelijk hun bedrijf of organisatie draaiende te houden, ook binnen noodzakelijke wetgeving, modellen en richtlijnen.
Binnen deze regelgeving wordt mediation vaak expliciet als weg naar de oplossing genoemd. Zo staat het bijvoorbeeld in ‘de modelarbeidsovereenkomst voor bestuurders in de zorg’.
Tijdens een klachtenprocedure kan mediation in de zorg ook worden ingezet. De klachtenprocedure wordt ‘on-hold’ gezet. Wanneer mediation tot een oplossing leidt, kan de klachtenprocedure worden gestopt. Wanneer partijen niet tot een oplossing zijn gekomen, wordt de procedure weer hervat.